fredag 22 maj 2015

Kaikoura- del 2

Den sista veckan hängde vi mycket med två lokala surfare, Peter och Hayden. Både två jobbade väldigt lite och jagade sin egen mat så de levde väldigt enkelt och nära naturen. En kväll bjöd de hem oss (alltså Fabian, mig och Siriffo) på nya zeeländsk vildsvin, otroligt gått! De var verkligen duktiga på att laga mat! För att visa vår uppskattning bakade jag chokladbollar, något de tydligen inte hade i Nya Zeeland. Alla älskade dem, så varje kväll vi kom hem till dem gjorde jag nya. Vi var mest hemma hos den yngsta, Peter som var 21 år och bodde i sina föräldrars hus några hundra meter ifrån där vi campade. Han hade flera öppna spisar så det var otroligt skönt att få komma in och få lite värme på kvällarna då det regnade eller var kallt ute.

Siriffo värmer sin bräda för att kunna vaxa den (det var en kall morgon!). För er som inte har så bra koll på surfing så vaxar man brädan för att få bättre grep med fötterna då man står på den. 

Siriffo surfar samma morgon som på bilden ovan.

Utsikten från ett av surfbryten, otroligt vackert med de snötäckta bergen i bakgrunden. Man kan tro att det kännas lite fel att hoppa i vattnet när man ser snö, men vattnet är faktiskt inte så kall och som jag tidigare beskrivit så går temperaturen ofta upp till ca 20 grader på dagarna! :)

Siriffo surfar :)

Allra längst norrut på sydön finns det en del som heter Abel Tasman som har otroligt fin natur, vi hade tänkt hyra kayak och paddla ut i naturreservatet där, men det skulle kosta ca $100 dollar (1 NZ dollar är ungefär 7 SEK) för att hyra en kayak för oss två i bara en eftermiddag, så vi tyckte det var lite vääääl dyrt…
Så istället för att hyra kayak och köpa crayfish (Stor hummerliknande kräfta) för $100 dollar vardera tog Peter och Hayden med oss ut på en fisketur i deras kayaker en lugn dag då det inte fanns några vågor. Vi paddlade ut till några klippor i havet där Peter dök ner efter både det ena och det andra medan Hayden tog med oss runt på en liten paddeltur, Hayden paddlade på en Stand-up-paddleboard och jag, Siriffo och Fabian paddlade kayak. Peter hade till slut fått upp 2 crayfish och 8 stycken paua, vilket inte var någon dålig fångst! 
Dagens fångst!

Som om det inte var nog med en gratis kayaktur, två timmar senare hade de tillagat en riktig lyxmiddag med både cryfish och paua och gud vad gott det var! Som jag skrev innan- de är otroligt duktiga på att laga mat! De friterade crayfishen och en del av pauan och gjorde en currygryta med den andra delen av pauan- sååå gott!
Det var verkligen roligt att vi lärde känna dem, de är två riktiga karaktärer men otroligt snälla och omtänksamma människor! J

Jag försöker lära mig att skjuta med gevär- har ju dock stöd så lite fusk är det allt!

På bilden ovan lär Hayden oss att skjuta med gevär, här visar det sig igen att man har skjutar-gener i blodet. Efter fjärde träffen i rad tyckte nog Hayden att det såg lite för enkelt ut för mig att bara träffa läskburkarna så då säger han, ”take the cap”, så då fick jag ju sikta på korken på flaskan- BAM!! Man ska kanske ta upp sin karriär inom luftgevärsskytte igen? ;) (Siriffo missade ju inte ett enda mål, men han är ju aldrig dålig på något så det behövde jag väl inte berätta? ;) )


ÄNTLIGEN har jag fått foton på mig när jag surfar, har längtat så efter att få se hur jag själv ser ut när jag surfar! :) Vi hade lite tur, för Fabian visade sig ha ett objektiv med längre räckvidd än mitt som passade min kamera! Så de två bilderna ovan är det Fabian som tagit :)


2 kommentarer:

  1. Det var roligt att äntligen få se Sofia surfa det ser strålande ut. Va många intressanta människor ni träffar. Ni tar verkligen vara på de tillfällen som bjuds och får vara med om spännande saker.
    Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tycker det! Det tyckte jag med (som jag ju skrev). Ja, vi har verkligen träffat många intressanta och oerhört varmhjärtade människor!
    Kram!

    SvaraRadera