onsdag 3 juni 2015

Snö- vad är det som händer?!

Under söndagen åkte vi med Brian till farmer's market i Hastings, grannbyn. Det verkade faktiskt vara tillräckligt med vågor för att surfa så under eftermiddagen åkte vi ut till ett surfbryt. Det var tyvärr inte så stora vågor men jag fick lite småvågor iaf! Som tack för allt lagade jag och Siriffo middag under kvällen, Tofugryta med ris stod på menyn!


Surfen, inte så stort men jag fick iaf några småvågor med min bräda! 


På måndagsmorgonen när vi vaknade snöade det!!! Så återigen- Gud vilken tur å otroligt bra timing att bli erbjuden en varm säng och tak över huvudet! Vi började bli lite oroliga, för inte hade vi räknat med snö så här högt upp på nordön?! Som tur var sa både Brian å andra i Napier att det var väldigt ovanligt att det snöade, så förhoppningsvis vara det inte så länge. Under eftermiddagen var det redan över 10 grader, men vinden var kall så det kändes betydligt kallare!
Surfen fungerade den dagen och eftersom vi hade en varm dusch att komma hem till passade vi på att surfa, men fy tusan vad kallt det var ! Det var verkligen länge sedan jag tagit en så skön dusch som den jag tog den kvällen! Till middag lagade jag och Siriffo köttbullar, potatismos och brunsås, vilket tydligen var väldigt uppskattat! :)

2.9 grader ute- Brr! Fotot är tagit precis efter att det slutat snöa

Bergen i bakgrunden är helt snötäckta- tydligen väldigt ovanligt och speciellt så här års!

Morgonen därpå var det dags för nya äventyr så vi lämnade våra omtänksamma vänner för att bege oss mer norrut..... Trodde vi ja!

När vi kört å handlat mat och var på väg ut ur Napier hörde vi att stötdämparen verkligen inte lät bra, så det var ju inte mycket mer än och vända om och köra mot en mekaniker. Tyvärr hade han inte tid den dagen men vi skulle komma tillbaka på morgonen dagen efter. Så vi körde tillbaka till Brian (Jo var i Wellington och jobbade ett par dagar).

När Brian stängt cykeluthyrningen tog han med oss upp på en cykeltur runt Napier på ca 18 km. Det var verkligen en vacker runda! Känns som om det börjar bli lite tjatigt att berätta hur vackert allt är här, men det finns verkligen inte ord för hur vacker Nya Zeeland är. Visst finns det många andra ställen som är vackra men det speciella med Nya Zeeland är att här finns så många olika typer av miljöer och naturer och allt är otroligt vackert på sitt vis. Man kan knappt förstå att allt man sett är i ett och samma land !
Hur som helst så var det verkligen perfekt cykelväder, vindstilla klar sikt och lite över tio grader.

Jag glömde naturligtvis att ta med mig kameran, men Brian tog ett foto med sin telefon iaf. Se fler på Fishbike på facebook !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar