fredag 13 mars 2015

För att komma till surfbreaket norr om Dunedin fick vi köra ut på småvägar å de sista kilometerna grusvägar i branta backar. När vi äntligen kom fram luktade det rejält bränt om bromsskivorna och de till och med rök från dem- tur att vi inte behövde bromsa på ett tag nu!

På fredagsmorgonen när vi vaknade var det perfekta vågor, långa cleana, höger-brytande vågor i perfekt storlek för mig (axelhöga vågor). Efter ett tag blev det ganska mycket folk i vattnet, men eftersom det var ett point break spreds folket ut en del och det gick bra att surfa ändå.
Vågorna var verkligen fantastiska, gick inte för fort å bröt hur många metrar som helst- minst hundra meter! Så inte helt förvånande fick jag min längst våg någonsin, sjukt rolig våg!!

Sjukgoda jordgubbar som vi köpte på vägen från Kurow till Dunedin. Det var ca 3L andrasortering och kostade bara 5 dollar (ca 30 kr), men de smakade MINST lika gott som de bästa svenska bären man kan hitta! Mums!!

Äntligen fick jag mina nya våtdräkt, 4 mm (+ vantar i 5mm) ! Tills nu har jag haft en 2 mm så då det varit runt 15 grader i vattnet (vilket det ofta är) blir jag fort kall. Men NU blir det andra bullar!! Riktigt skön och varm var den, wihoo! :D

Så här såg surfen ut, bilden är tagen en bit ifrån så vågorna ser inte så stora ut. Medelstorleken på vågorna var ca axel-högt! :)

Under eftermiddagen körde vi vidare till ett annat break som låg närmare Dunedin. Vågorna var gigantiska å tubande- de största var säker 3 gånger huvudhöjd! Å där var flera riktigt duktiga surfare som fick barrels .Barrels är då vågen bryter över en när man surfar på den och man kan då säga att man surfar inuti en vattentunnel, det tar några år av mycket surfande innan man normalt sätt klarar av det. Vågorna var med andra ord alldeles för stora för mig, jag hade inte ens tagit mig ut igenom dem. Siriffo var ju naturligtvis superpepp och hoppade i utan problem !

Så här såg vågorna ut !

Här får Siriffo nästan en barrel! Siriffo vill helst åka höger på vågen eftersom han är "regular", men här går han vänster så hade han bara surfat lite fler vänster-vågor i sitt liv (vågor som bryter åt vänster) så hade det kanske blivit en barrel här! ;)

Den här dagen fick vi verkligen bra surf. Senare på kvällen sa Siriffo att "Det här var den bästa dagen på 4 år ! ", alltså sedan hans vänner Marcus, Maria och Simon kom och överraskade honom på hans 20 årsdag då vi var i Byron Bay i Australien- Så Siriffo hade verkligen en toppendag ute i surfen! :D Jag tyckte naturligtvis också att det var en riktigt rolig dag, om det bara varit liiiiite varmare så hade det också varit en av mina toppendagar! ;)



4 kommentarer:

  1. det ser häftigt ut

    SvaraRadera
  2. Det var häftigt!

    SvaraRadera
  3. Härligt att höra att den dagen fortfarande ligger i topp! Ni ser ut att ha de super bra är allt avundsjuk ;)!

    SvaraRadera
  4. Ett "hett" tips är att motorbromsa istället, höhö ��
    Men ni ser ju ut att ha det riktigt nice, är lite avundsjuk faktiskt. Men det går rätt så bra för mig här hemma också, kan bl.a. nämna att jag lyckats kamma hem en av tre platser på Accenture Strategys intership denna våren, så det är ju helt okej ��

    SvaraRadera