måndag 23 mars 2015

Några dagar vila från surfen och ett efterlängtat besök på badhuset!

Som jag skrev i förra inlägget hade Siriffo fått någon typ av inflammation i underarmen så eftersom han ändå var tvungen att vila var det lika bra att lägga lite tid på distanskurserna vi läser. Så i förra veckan blev det några dagars datakunskapsläsande för att slippa spendera tid på det sen när vi kan surfa eller göra annat vi hellre vill lägga tid på.

Sedan någon månad innan vi begav oss till NZ har jag letat efter att köpa en ny surfingbräda. Den jag använt hit tills är Siriffos och den är till för att surfa superstora vågor, alltså vi snackar 4-5 m stora vågor och är därför ingen surfingbräda att lära sig surfa på. Jag tänkte mig att vi skulle hitta en second hand bräda, men tydligen köps alla second hand brädor upp av tyskarna i september-oktober när säsongen börjar, å det verkar stämma för vi har inte sett en enda second hand nybörjarbräda !
Så nu när vi ändå pausa från surfen passa vi på å köpa en bräda till mig! För om man ska köpa surfingbräda någonstans här i närheten är det tydligen i Dunedin. Så då blev det en bräda av märket Torq 6.6!! En epoxy (extra hårt material och lite mer flytkraft än vanliga short-boards) och ganska kort så att jag kan trycka ner den under vågorna när jag tar mig ut men ändå mycket flytkraft så att det blir lättare för mig å fånga vågorna.

Jag fick tyvärr vänta i 5 dagar innan den kom eftersom den blåa de hade i butiken fått en ding (spricka), så de beställde en ny. Det fick då bli en gul eftersom de blå var helt slut, men det blir säkert bra ! Så för några dagar sedan kom den, wihoo! :D Vågorna var tyvärr inte jättebra den dagen, så jag kunde inte prova den så mycket. Jag fick iaf en bra våg å brädan var riktigt nice, så det ska bli riktigt kul å prova den på lite längre å bättre vågor! :D Så här ser den ut iaf! :D


Den senaste veckan har varit riktigt kall, eller iaf de senaste 4-5 dagarna. Vissa dagar har det bara varit 9 grader på dagen å 2 på natten- riktigt kallt! Så det har varit att ha på sig alla lager, inkl underställ å merinoull-mössor! Tur att Siriffo övertalade mig att köpa ny varm sovsäck innan vi åkte, för när vi sover fryser vi iaf inte! :) Då det var som kallast köpte Siriffo t.o.m en DUNjacka till mig. Eftersom det var en dunjacka av extra bra kvalité tog den mindre plats än vanliga och får plats under min regnjacka- superpraktiskt! Från början kostade den 499 dollar (!!), efter att de satt ner den och att vi blivit medlemmar kom priset ner till bara 179 dollar ! Fortfarande mycket pengar, men jag fick iaf en riktigt bra jacka och nu är jag äntligen varm igen ! :)

Tisdagen i förra veckan var det riktigt varmt å klibbigt inne i Dunedin och efter att ha sprungit runt en hel dag i värmen för att få rätt på vår visumansökan blev vi riktigt sunkiga å äckliga. Fy alltså, den kvällen var det inte roligt å krypa ner i sovsäcken stinkande av gammal svett-bläää! Jag sov t.o.m med sovsäcken vänd på fel håll för att jag inte ville "smutsa ner" insidan på den, haha! Vi hade då inte duschat ordentligt (förutom surf i havet) sedan torsdagsmorgonen veckan innan då vi körde från Calum å Ann, så ni kan ju tänka er hur sunkiga vi var?! Dagen efter blev det naturligtvis riktigt ruggigt å kallt, så att at en kalldusch nere vid stranden var det inte att tala om. Men vi kunde inte stå ut med å vara så äckliga i en dag till så när vi kom på att inträdet till badhuset Moana pools bara var 6 dollar per person var det inte mycket att snacka om! Varmdusch och bubbelbad, Say What ?! I den stunden var det inte mycket annat som hade kunnat göra oss mer nöjda, för GUUUD vad skönt å härligt det var!! Senast jag tog en så här härlig dusch var nog när vi kom hem till en Servas host (en organisation likt couch surfing) under Australienresan, å då hade jag nog inte heller duschat på en vecka!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar