onsdag 25 mars 2015

Vattenfall i Catlins national park och Sofias barndomsdröm går i uppfyllelse!

När stormen Pam dragit förbi Dunedin tyckte vi det var dax att se något nytt så vi körde ner längs kusten mot The Catlins. The Catlins är en natinalpark som sträcker ut sig längs kusten söder om Dunedin ner till staden Invercargill. Naturen är väldigt lik västkusten med "native bush", alltså regnskog som täcks av en massor av mossa och lavar med vattenfall lite här och där vilket gör miljön otroligt vacker och sagolik! Siriffo sa till exempel " Alltså det känns som om det ska hoppa ut en hobbit ur buskarna framför mig när som helst!" Så naturen var verkligen den samma som vissa delar i Sagan om ringen!

Purakaunui Falls påväg ut till surfbreaket Long point.




McLean falls, regionens längsta vattenfall! Bilden på Siriffo ovan är på vägen upp till McLean falls.


Trevlig överraskning vid Curio bay

Efter vattenfallen körde vi vidare söderut mot Curio Bay, vi skulle egentligen bara kolla surfen eftersom den skulle vara bra där. När vi kom fram så var där inte mycket surf- MEN... Där var massor med delfiner !! Just det! VI hade ju hört om att det skulle vara delfiner här ibland. Tydligen var vi sent ute för folk hade sagt att det inte var så troligt att de skulle hålla till där den dagen, så vilken tur vi måste ha haft !!

Jag kan säga att jag nog aldrig bytt om till våtdräkt så fort förr- fick ju skynda mig som attans för att hinna paddla ut till dem innan de simmade iväg! Men vi hann !!! N
är vi skvalpade lite med vattnet blev de nyfikna å kom fram till oss, de kom upp bara en meter ifrån surfingbräda flera gånger !! Wihoo!! Nu har jag äntligen fått göra det - Jag har simmat/surfat med delfiner!! :D :D Det var tyvärr inte så mycket vågor där de hängde, men de hoppade ut ur några småvågor som kom- riktigt coola och söta djur!
Så ja, då var jag nöjd med resan, nu kan jag åka hem å vara nöjd ! (haha, inte riktigt kanske! ;) ) Men det var verkligen en otroligt häftig upplevelse!

Här är några av de delfinerna som vi simmade med, tyvärr har vi ju ingen GoPro kamera så att vi kunde ta foton när vi var i vattnet...

Det var Hector's delfiner, tydligen unika för Nya Zeeland. De är världens minsta delfiner och även en av världens mest sällsynta delfinarter om jag inte har fel för mig. Hectors delfinerna håller till nära kusten, där det finns mindre risk att stöta på stora hajar. Så efter simturen med delfinerna hade jag inga problem att surfa lite längre ner längs stranden- för delfinerna hängde ju här så då kunde det ju inte finnas några hajar, eller? ;) (peppar-peppar-ta-i-trä!)

Solnedgång vid en fri-camping vi bodde på i The Catlins

3 kommentarer:

  1. vilken fantastisk natur och så spännande att få simma och surfa med delfinerna
    Marie-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag kommer inte in på kommentarerna på Riverton så jag skriver här. Tur att ni hittar ställen där ni kan komma in och värma er då och då.Det verkar finnas många trevliga människor som visar er och bjuder hem er. Det känns betryggande. Marie-Louise

      Radera
  2. Ja, det var det verkligen! :D Ja, det är verkligen otroligt vackert här nere! :)

    SvaraRadera